Pēc kā smaržo atmiņa
Zinātnieki atklājuši, ka noteiktas smaržas izraisa cilvēkos tās vai citas neapzinātas vēlmes, tāpēc spēj ne tikai ietekmēt mūsu dzīvi kopumā, bet arī caur bezapziņu regulēt mūsu uzvedību. Izrādās, aromāti, kas mums asociējas ar tiem vai citiem pārdzīvojumiem vai vizuāliem iespaidiem, tiešām uz ļoti ilgu laiku atstāj pēdas cilvēka atmiņā.
Smadzeņu limbiskā sistēma, kas uztver informāciju par aromātiem, visa cita starpā ir arī ilglaicīgās atmiņas glabātava. Tieši tāpēc cilvēks smaržas spēj atcerēties ilgus gadus, bet redzes uztvertie veidoli un skaņas sāk izbalēt jau pēc dažām dienām vai nedēļām. Piemēram, gaisā virmojošā skābēto kāpostu zupas smarža, kas bija bieža bērnības un jaunības dienu sastāvdaļa, momentāni atsauc atmiņā tālaika nemājīgās ēdnīcas, kad neviens vairs nespēja pārliecināt, ka mājā, kas tā smaržo, dzīvo paši labākie un jaukākie draugi. Un otrādi – ja tā vai cita smarža ir cieši sasieta ar kādām patīkamām atmiņām, tā vienmēr noturīgi asociēsies tikai ar jaukām izjūtām.
Veiksmīgas iepirkšanās smarža
Mūsdienu psiholoģijā viens no pirmajiem smaržu izpētei pievērsās amerikānis Alans R. Hiršs – Čikāgas garšas un ožas receptoru izpētes centra neirologs. Tieši viņam pieder ideja, kura tagad pārvērtusies par perspektīvu un vētraini attīstošos mārketinga industrijas nozari, proti, veikala vai firmas aromātiskā logotipa izveidi.
Viņš sāka ar pavisam vienkāršu eksperimentu: speciāli izstrādātu esenci izsmidzināja atsevišķās veikalu tirdzniecības zālēs un secināja, ka salīdzinājumā ar neiesmaržinātajām sekcijām tajās būtiski palielinājās pārdoto preču skaits. Atklājās arī, ka aromatizētajām veikala sekcijām pircēji velta par 15–20% vairāk laika nekā pārējām un arī pirkumus izdara vairāk.
Tomēr nav pamata ieslīgt galējībā un domāt, ka aromāti ir kāda ļauna brīnumnūjiņa, kas mūs visus padara paklausīgus svešai gribai. Tādas varas pār mūsu apziņu nav pat narkotikām. Aromātu uztveres mehānisms ir gan smalkāks, gan sarežģītāks. Iedarbojoties uz emocionālo sfēru un nepievēršoties mūsu saprāta analītiskajām spējām, smarža uz ļoti ilgu laiku (vai pat visu mūžu) nostiprina smadzenēs tās vai citas asociācijas. Kas tie ir par aromātiem, kuri liek mums ilgāk, nekā nepieciešams, uzkavēties veikalā?
Pārtikas preču lielveikalā tas, piemēram, ir svaigu gurķu un arbūzu aromāts. Apģērbu veikalā – vaniļas, lavandas, bazilika, piparmētras un citrona smarža.
Izgudrotas ir pat īpašas smaržas, kas tiek izsmidzinātas automašīnu salonos. Tā tiek radīts aromāts, kas pastiprina pircēja uzticību konkrētai mašīnas markai. Gaisu aromatizējot, pārdoto preču apjomu var palielināt par 10–15 procentiem. Tāpēc ikviens, kas turpmāk ieies patīkami smaržojošā veikalā, varēs pats sev pajautāt, kas tieši viņam liek aplūkot to vai citu pievilcīgo, bet nesamērojami dārgo lietu – konkrēta vajadzība vai arī veikalā valdošā patīkamā un atslābinošā gaisotne.
Darba smarža
Aromāti mums palīdz ne tikai sazināties savu instinktu un zemapziņas valodā. Oža palīdz pilnīgāk atklāties mūsu jūtām un rīkoties daudz efektīvāk. Tie iedarbojas un palīdz:
* koncentrēt uzmanību
Japāņu zinātnieki secinājuši, ka operatoru pieļautais kļūdu daudzums, strādājot ar datoru, samazinās, ja gaisu piesātina ar atbilstīgām smaržām:
– lavandas smarža kļūdu daudzumu samazina par 20%;
– jasmīna smarža – par 25%;
– citrona smarža – par 50%;
* uzlabot garastāvokli un būt enerģiskākam
Cilvēkiem, kas daudzas stundas pavada pie monitora, ieteicams ik pa laikam saberzēt pirkstos citrona miziņu un ieelpot tās smaržu. Efekts neizpaliks. Jau pēc 2–3 minūtēm jūtami uzlabosies garastāvoklis, izzudīs noguruma un darba vienveidības sajūta, gars kļūs mundrāks, vairosies enerģija un parādīsies strādātgriba;
* labāk visu iegaumēt
Aromāti ļauj ātrāk apgūt un iegaumēt jaunu informāciju. Eksperimenti pierādījuši, ka vīrieši un sievietes, kad viņiem uzlika ar ziedu smaržām piesātinātu masku, testa uzdevumus atrisināja par 17% agrāk. Bērniem šis rezultāts bija vēl labāks.