Lai arī pasaulē viedtālruņu pieprasījums pērn samazinājās, Latvijā tas saglabājās stabils – starp pieprasītākajiem ierīcēm ir gan vidējās, gan arī “premium” klases viedtālruņu modeļi. Tajā pašā laikā iedzīvotāju mobilo telefonu iegādes paradumi pakāpeniski mainās – lietotāji aizvien biežāk izvēlas modernākas, dārgākas ierīces, liecina mobilo sakaru operatora BITE dati.
Raidsabiedrība “CNN” vēsta, ka aizvadītajā gadā viedtālruņu tirgus visā pasaulē bija izaicinājumiem bagāts. To ietekmēja galvenokārt ASV un Ķīnas saspringtās tirdzniecības attiecības, ekonomikas izaugsmes palēnināšanās, valūtas vērtības samazināšanās Ķīnā, kā arī asā konkurence starp ASV, Dienvidkorejas un Ķīnas tehnoloģiju ražotājiem. Taču eksperti lēš, ka šogad patērētāju interese par jaunākajiem viedtālruņu modeļiem veicinās globālā viedtālruņu tirgus atgūšanos. Piemēram, paredzams, ka palielināsies pieprasījums pēc “premium” klases viedtālruņu analogiem, kas pieejami par zemāku cenu. Šī iemesla dēļ konkurence ražotāju vidū nemazināsies. Gluži pretēji – savas tirgus daļas varētu palielināt tādi Ķīnas ražotāji kā “Xiaomi”, “Oppo” un “Vivo”.
Latvijas iedzīvotāji, izvēloties viedtālruņus, arvien lielāku pievērš uzmanību to tehniskajai specifikācijai un funkcijām. Būtiska nozīme tiek piešķirta arī ierīces ražotāja zīmolam. Tāpēc palielinās pieprasījums pēc modernākiem, dārgākiem viedtālruņiem, kas, pateicoties inovācijām, spēj kvalitatīvāk apmierināt lietotāju ikdienas vēlmes un vajadzības, tā nodrošinot pozitīvu mobilo ierīču lietošanas pieredzi.
Tajā pašā laikā “Xiaomi” un “Honor” viedtālruņu pārdošanas rezultāti BITĒ liecina, ka lietotāji, tiecoties pēc kvalitātes, biežāk ir gatavi izmēģināt citu, mazāk zināmu, ražotāju ierīces, kas nodrošina “premium” klases viedtālruņiem līdzvērtīgu tehnisko specifikāciju par demokrātiskāku cenu. Šo ražotāju viedtālruņi BITES piedāvājumā parādījās vien pērn, taču tie jau ir iemantojuši vērā ņemamu lietotāju atzinību.
“Ja pasaulē pieprasījums pēc šo mazpazīstamo ražotāju ierīcēm jau šobrīd ir salīdzinoši augsts, Latvijā “ledus” ir tikai sakustējies, un to lielā mērā veicināja “Xiaomi” zīmola ienākšana mūsu tirgū. Kā mainīsies ražotāju tirgus daļas nākamo gadu laikā, šobrīd prognozēt ir gŗūti, jo populārākie zīmoli nepārtraukti strādā pie inovācijām, kas pārsteidz lietotājus un ļauj saglabāt vai palielināt pārdošanas apjomus. Taču, kamēr esam šajā “pārmaiņu procesā”, viedtālruņu pieprasījums Latvijas tirgū saglabājas stabils,” norāda BITES Loģistikas un ierīču nodaļas vadītājs Roberts Birnbaums.
Viņš arī atklāj, ka pērn BITĒ starp pieprasītākajiem viedtālruņu zīmoliem dominēja “Samsung” un “Huawei”. Savukārt pirktākie viedtālruņu modeļi bija “Samsung Galaxy J5”, “Huawei Y6”, “Huawei Mate 10 Lite”, “Samsung Galaxy A6” un “Huawei P20 Lite”. Interesanti, ka reģionos, īpaši Zemgalē un Vidzemē, saglabājas augsts pieprasījums pēc “iPhone 6”.
“Nenoliedzami, “Apple” nopietni strādā pie tā, lai nostiprinātu “iPhone” viedtālruņu kulta preces statusu. Taču jaunāko šī ražotāja ierīču cenas tradicionāli ir ļoti augstas – augstākas nekā konkurentiem. Tāpēc cilvēki, kuri vēlas asociēties ar šo zīmolu, nereti izvēlas vecākus “iPhone” viedtālruņu modeļus, kuru cena ir pieņemamāka,” tā R.Birnbaums.
Taču tehnoloģiju attīstība ir nebeidzams process. Publiski pieejamā informācija un dažādas baumas liecina, ka šogad ražotāji viedtālruņu attīstībā fokusēsies uz piecām lietām: pirkstu nospiedumu nolasīšanas un bezvadu uzlādes funkciju uzlabošanu, salokāma ekrāna attīstīšanu, kā arī vēl jaudīgāku kameru izstrādi un ierīču ekrāna izšķirtspējas uzlabošanu.
Savu jaunāko lolojumu – viedtālruni ar salokāmu ekrānu – janvāra sākumā notikušajā starptautiskajā izstādē “Consumer Electronic Show 2019”, kas norisinājās Lasvegasā, ASV, jau prezentēja kompānija “Royal”. Taču baumo, ka pie šīs tehnoloģijas strādā arī citi ražotāji.
Zinātāji lēš, ka jaunākajos viedtālruņu modeļos tiks būtiski uzlabota biometriskā sensora funkcija, kas ļaus nolasīt pirksta nospiedumu jebkurā, nevis tikai vienā konkrētā vietā uz viedtālruņa ekrāna. Šāda funkcionalitāte ne vien uzlabos ierīču drošību, bet arī ļaus atbloķēt to ekrānu ātrāk un ērtāk.
Tāpat pastāv arī uzskats, ka tajos būs iebūvētas četras vai vairāk lēcas un kvalitatīvāki sensori, kas apvienos vairākus pikseļus vienā, uzlabojot attēla dinamisko platumu un diennakts tumšajā laikā uzņemto attēlu kvalitāti , kas ierīču lietotājiem ļaus iejusties profesionālu fotogrāfu lomā. Savukārt ierīču ekrāni kļūs aizvien lielāki un ar kvalitatīvāki, ko nodrošinās augstas izšķirtspējas “kino formāta” ekrāni. Piemēram, “Infinity-O” tipa ekrāni ar malu attiecību 21:9, kā arī 4K, kas ļauj rādīt video 2160×3840 P izšķirtspējā, vai pat 8K, kas ļaus ierakstīt un skatīties video 4320×7680 P izšķirtspējā.
Tādējādi šobrīd tehnoloģiju fani visā pasaulē ar nepacietību gaida izstādi “Mobile World Congress 2019”, kas notiks februāra beigās Barselonā, Spānijā. Līdzšinējā pieredze liecina, ka daudzi ražotāji savus jaunākos sasniegumus, kas nereti ietekmē viedtālruņu tirgus turpmāko attīstību, piesaka tieši šajā izstādē.
Jāpiebilst, ka, lai arī nākotnē viedtālruņu ražotāji strādā pie viedtālruņu funkcionalitātes un veiktspējas uzlabošanas, kas, iespējams, paildzinās to dzīves ciklu, BITES dati liecina, ka šobrīd viedtālruņu lietošanas ilgums šobrīd ir vidēji 2 gadi. Tam ir vairāki iemesli. Pirmkārt, tas ir dabiskais telefona lietošanas cikls. Divos gados ierīces korpuss var tikt bojāts, un tālruņa nomaiņa ir praktiska nepieciešamība. Otrkārt, liela daļa mobilo tālruņu lietotāju izmanto iespēju ierīces iegādāties uz 2 gadu nomaksu. Tomēr, ja kādreiz pēc šī laika perioda nomaksātā ierīce tika izmantota arī turpmāk un liela vajadzība pēc jaunas nebija, tad šobrīd tas drīzāk ir atskaites punkts, kad iegādāties atkal jaunu – tehnoloģiski inovatīvāku tālruni.