Pasaules uzbūves pamats – Vienotais Elements jeb Absolūts iemieso visus Esības principus. Bet vienotais stāvoklis ir divējāds, jo tajā ir gan gara, gan matērijas poli. Tādējādi viss izpaustais Visums sastāv no diviem pretmetu pāriem – no Gara un Matērija, no Sievišķās un Vīrišķās sākotnes. Garu un matēriju var nosaukt par pasaules Tēvu un Māti. Tikai pasaules Tēva jeb Vienotā Gara savienošanās ar Pasaules Māti jeb Vienoto Matēriju dod augli, dod bērnu – Vienoto Visumu.
Matērija ir mūžīga, tai nav sākuma, jo matērija ir pati Daba, un tad, kas nevar iznīcināt sevi ir neiznīcināms, pastāv nešaubīgi, un tāpēc tam nevar būt ne sākuma, ne beigas. Matērija jeb Daba darbojas ar tai piemītošo īpašo enerģiju, un neviena tās atoms nekad nevar atrasties absolūtā miera stāvoklī, un tāpēc tai vienmēr bija jāpastāv, tās materiāls ir mūžīga forma, kombināciju un īpašību maiņa, taču tās principi un elementi ir absolūti nesagraujami.
Darbībā un domāšanā mēs nevaram nošķirties no matērijas, mēs vēršamies pie tās pašas matērijas augstākajiem slāņiem vai arī rupjākajiem veidiem. Visums, redzamais un neredzamais, rāda mums tikai neskaitāmus zaigojošās matērijas aspektus – no paša augstākā līdz zemākajam.
Pasaules materialitāte ir saistīta ne tikai ar redzamās Dabas objektiem, bet arī ar visiem neredzamajiem matērijas veidiem. Senie domātāji ir apgalvojuši, ka Matērija tās redzamajā veidā ir Lielais Viss, ārpus kura nekad nevar pastāvēt.
Senajās grāmatās paustas arī domās, ka gars nevar izpausties ārpus matērijas apvalka un ka gars nav iedomājams bez „līdzpastāvēšanas” matērijai. Sākotnes – gars un matērija – ir divi nesatricināmie pamati.
Agni Joga savukārt pauž atziņas, ka „matērija ir gara stāvoklis jeb gara sablīvējums, arī kristalizēts gars.” Tātad gars pastāv tikai matērijā – tas ir matērijas virzītājspēks. Savukārt pati matērija nevar eksistēt un nav iedomājama bez tā (gara).