Kā ziņots, lidosta “Rīga” izstrādājusi plānu trokšņa samazināšanai un iedzīvotāji varēja iesniegt savus priekšlikumus līdz 19.oktobrim. Lidosta “Rīga” saņēma 20 priekšlikumus no astoņām dažādām personām.
Saņemtie priekšlikumi šodien tika izskatīti lidostas “Rīga” Vides trokšņa darba grupas sanāksmē, kura saskaņoja rīcības plāna projektu. Karnīte norādīja, ka priekšlikumi ļoti dažādi – ierosināts aizliegt nakts lidojumus, piedāvāts pacelties ziemeļu virzienā tikai taisni līdz Rīgas jūras līcim, piedāvāts palielināt gaisa kuģu nosēšanās no ziemeļiem īpatsvaru un citi.
Saskaņotais projekts tiks iesniegts VARAM, kurai 15 darbdienu laikā jāsniedz atzinumu par rīcības plāna atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Ja tiks saņemts pozitīvs atzinums, rīcības plāns tiks apstiprināts.
Ziņu aģentūra LETA jau rakstīja, ka lidosta “Rīga” ir izstrādājusi jaunu rīcības plānu gaisa kuģu trokšņa samazināšanai tuvumā esošajās teritorijās laika posmam no 2019. līdz 2024.gadam.
“Lidosta apzinās savu ietekmi uz vidi, tajā skaitā uz trokšņa līmeni tai pietuvinātajās teritorijās, tāpēc katru reizi, izstrādājot trokšņa samazināšanas plānus, mēs cenšamies ņemt vērā iedzīvotāju un pašvaldību ierosinājumus,” uzsvēra lidostas “Rīga” valdes priekšsēdētāja Ilona Līce.
Lidosta gaisa kuģu radīto troksni var samazināt vairākos veidos – gan efektīvāk izmantojot jau esošo lidostas infrastruktūru un attīstot jaunu, gan arī cieši sadarbojoties ar lidsabiedrībām, VAS “Latvijas Gaisa satiksme” (LGS), Civilās aviācijas aģentūru (CAA) un citām organizācijām.
Vairāki risinājumi ir vērsti uz to, lai samazinātu trokšņa līmeni naktīs tuvākajās lidostas teritorijās, piemēram, Jaunmārupē, Spilvē un Skultē.
“Apzinoties to, ka naktī gaisa kuģu radīto troksni gan dzird tālāk, gan cilvēki arī ir jūtīgāki pret tiem, esam plānā paredzējuši, ka veicināsim tālāko lidostas manevrēšanas ceļu izmantošanu naktīs. Turklāt esam iecerējuši izmaiņas pacelšanās procedūrās, kas paredz, ka gaisa kuģi vidējā augstumā uzņem nevis ātrumu, bet gan augstumu. Tas viss kopā samazinās troksni tieši naktīs,” pauda lidostas “Rīga” Vides trokšņa pārvaldības speciālists Jānis Brižs.
Prettrokšņa pasākumi ir kompleksi, prasa rūpīgu datu analīzi, un to ieviešanā ir nepieciešama cieša sadarbība starp visiem aviācijas nozares pārstāvjiem. Tāpēc ir paredzēts izveidot speciālu darba grupu, kurā būtu lidostas, LGS, CAA un aviokompāniju pārstāvji. Tās uzdevums būtu rūpīga katra gadījuma un datu analīze, lai noteiktu labākās iespējamās lidojumu trajektorijas, tādējādi mazinot trokšņa līmeni.
Savukārt, lai samazinātu troksni, ko rada lidmašīnu dzinēju pārbaudes un ko visbiežāk dzird tieši Skultes iedzīvotāji, lidosta ir izstrādājusi pagaidu risinājumu.
“Ilgtermiņā lidosta ir iecerējusi izbūvēt speciālu infrastruktūru lidaparātu dzinēju pārbaudēm, taču pašlaik sākotnēji testa režīmā esam paredzējuši vasaras laikā pārvietot gaisa kuģus tālāk prom no apdzīvotām vietām, proti, uz pretapledošanas laukumu,” stāstīja Brižs.
Viens no efektīvākajiem veidiem, kā samazināt trokšņu līmeni, ir klusākas lidmašīnas jeb efektīvākas gaisa kuģu flotes. Piemēram, jaunie “Airbus A220-300” (iepriekš “Bombardier CS300”) lidaparātu modeļi, ko izmanto “airBaltic”, “Airbus 320 NEO”, ko izmanto “Lufthansa” vai “Uzbekistan Airways” izmantotie “Boeing 787-8” ir būtiski klusāki nekā modeļi, ko tie aizstāja.
“Šajā jomā ir būtiska lidostas un lidsabiedrību savstarpējā sadarbība. Tāpēc esam gan izstrādājuši ērti lietojamu indeksu gaisa kuģu flotes trokšņu līmeņa salīdzināšanai, gan uzsākuši darbu pie tā, lai izvērtētu un nākotnē izstrādātu motivācijas sistēmu, kas mudinātu lidsabiedrības ieviest un izmantot klusākas lidmašīnas,” norādija Brižs.
Plānā ir atrunāti arī citi pasākumi trokšņu mazināšanai. Paredzēts, ka plāns stāsies spēkā 2019.gada sākumā un būs spēkā piecus gadus.