Pirmdien, 21. janvārī, Centrālā statistikas pārvalde (CSP) uzsāks ikgadējo iedzīvotāju aptauju par datoru un interneta lietošanu mājsaimniecībās. Aptaujā noskaidros, kādiem nolūkiem ikdienā tiek izmantots internets, kādas ierīces un tehnoloģijas tiek izmantotas un kādas ir iedzīvotāju e-prasmes.
CSP aicina aptaujā piedalīties tos iedzīvotājus, kuri saņēmuši uzaicinājuma vēstuli. Trīs nedēļas līdz 11. februārim aptaujas anketu varēs aizpildīt tiešsaistē CSP tīmekļa vietnē https://e.csb.gov.lv
Konsultācijas par anketas aizpildīšanu tiešsaistē būs pieejamas no 21. janvāra līdz 11.februārim darbdienās no pl. 10.00 līdz 18.00 pa bezmaksas tālruni 80008811 vai e-pastu – [email protected].
No 12. februāra līdz 5. jūnijam CSP intervētājs ieradīsies respondenta adresē vai aptaujās pa telefonu tos iedzīvotājus, kuri nebūs atbildējuši tiešsaistē. Ierodoties mājās, intervētājs uzrādīs CSP darba apliecību ar fotogrāfiju. Pārbaudīt intervētāja identitāti varēs pa minēto bezmaksas tālruni vai tīmekļa vietnes sadaļā “Respondentiem”
Aptaujā iekļauti 8,5 tūkstoši iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem, un iegūtā informācija tiks izmantota tikai apkopotā veidā. CSP garantē personas datu konfidencialitāti.
CSP aicina iedzīvotājus būt atsaucīgiem un aizpildīt aptaujas anketu, jo kvalitatīvu un pilnīgu datu iegūšanai ir svarīga ikkatra atbilde.
Iedzīvotāju interneta lietošanas apsekojums notiek jau kopš 2004. gada, un tā rezultāti ļauj novērtēt, kā attīstās informācijas sabiedrība Latvijā, kā tiek īstenota stratēģija “Eiropa 2020”, kuras viens no mērķiem ir īpaši ātras platjoslas interneta pieejamības nodrošināšana visā valstī.
2018. gada aptaujas rezultāti rāda, ka Latvijā:
• interneta pieslēgums bija 82 % mājsaimniecību, no tām Rīgas reģionā – 86 %, bet pārējos Latvijas reģionos – vidēji 79 % mājsaimniecību;
• internets biežāk pieejams mājsaimniecībās ar bērniem – 98 %, bet mājsaimniecībās bez bērniem – 76 %;
• visaktīvākie interneta lietotāji, kuri vismaz reizi nedēļā izmanto internetu, bija jaunieši vecumā no 16 līdz 24 gadiem – 99 %. Viņu populārākās aktivitātes bija sociālo tīklu lietošana, e-pasta izmantošana un video skatīšanās;
• internetu visbiežāk izmantoja, lai lietotu e-pastu (84 %), izmantotu internetbanku (79 %), meklētu informāciju par precēm vai pakalpojumiem (76 %) un lietotu sociālos tīklus (74 %);
• 45 % iedzīvotāju pēdējo 12 mēnešu laikā bija pirkuši preces vai pasūtījuši pakalpojumus internetā; visbiežāk iegādājās apģērbus, apavus un sporta preces (47 %), mājsaimniecības preces (37 %) pasākumu biļetes (33 %) un elektroniku (29 %).
• pieaug internetā sniegto sabiedrisko pakalpojumu izmantošana, piemēram, iespēju tiešsaistē aizpildīt veidlapas izmantojuši 50 %, un gada laikā šis rādītājs ir pieaudzis par 11 %.
• 6 % iedzīvotāju izmantojuši specializētas tīmekļa vietnes vai lietotnes, piemēram, Airbnb, Couchsurfing, Booking.com, lai rezervētu naktsmītni. 4 % iedzīvotāju specializētas lietotnes, piemēram, Taxify izmantojuši, lai no privātpersonas saņemtu taksometra pakalpojumu.
Plašāka informācija par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju lietošanu mājsaimniecībās pieejama CSP datubāzē „Zinātne un IKT”.